Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
waćpanna Dagna Anastazja
Dołączył: 12 Lut 2008
Posty: 130
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 15:30, 18 Lut 2009 Temat postu: poprawa |
|
|
ktoś coś może wie o tajemniczej funkcji zarządzającej i co to jest operacja?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Czarna Mamba
Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 103
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 15:54, 18 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Co do operacji, to odsyłam do wykładów, było coś o tym
Miałam referat z funkcji zarządzających, oto moje notatki:
FUNKCJE ZARZĄDCZE – mechanizmy kontroli czynności poznawczych, odpowiadając za ukierunkowanie zachowania. Pozwalają planować, inicjować zachowanie, a także dążyć do obranego celu.
Poznanie funkcji zarządczych w psychologii rozwojowej jest ważne, bo:
1.Nowonarodzone dziecko praktycznie nie ma kontroli nad własnym zachowaniem, podczas gdy 10-latek może kontrolować sposób zachowania w dobrym stopniu
2.Upośledzenia kontroli czynności i niepowodzenia w osiągnieciu określonych poziomów zarządzania składają się na problemy z zachowaniem, negatywnie wpływają na relacje międzyludzkie, rozwój zdolności poznawczych i uczenie.
3.Poznanie zdolności dzieci w określonym wieku jest konieczne do ulepszania metod nauczania tak, aby stały się one jak najbardziej efektywne.
Sprawdzanie funkcji zarządczych przez zabawę.
1.Gra „Simon says...” (wersja Go/NoGo task)
Gdy dorosły mówi „Simon says, do this...” trzeba powtórzyć czynność, ale gdy mówi jedynie „do this...”, czynność należy zignorować.
Funkcje zarządzcze w psychologii poznawczej
2 typy czynności:
a) automatyczne reakcje na sytuacje znane – bezwysiłkowe
b) kontrolowane - elastyczna adaptacja do sytuacji nowych lub trudnych – wysiłkowe
Pierwsze rozróżnienie między czynnościami automatycznymi a kontrolowanymi -> William James -> poszedł do sypialni przebrać się, a zamiast tego położył się do łóżka. Automatyczna reakcja: pójście do sypialni = położenie się spać.
Funkcje zarządcze są konieczne w sytuacjach:
uczenia się nowych rzeczy
planowania, podejmowania decyzji
korekcji błędów i rozwiązywania problemów
inicjowania sekwencji czynności
niebezpiecznych, trudnych
świadomej kontroli zachowania
potrzeby pokonania silnych przyzwyczajeń
Funkcje zarządcze w psychologii klinicznej
„Siedziba funkcji zarządczych” - kora przedczołowa
Kora przedczołowa – zdolność planowania, myślenie abstrakcyjne
Uszkodzenie k.przedczołowej wpływa na zmiany osobowości.
Komponenty funkcji zarządczych:
1.Elastyczność poznania – pozwala dostosowywać myślenie i zachowywanie do zmieniającej się sytuacji (np. czytanie. Osoba doświadczona potrafi jednocześnie czytac, robić notatki czy sięgnąć po coś do picia, jednocześnie nie porzucając celu- zrozumienia czytanego tekstu)
2.Planowanie i pamięć robocza (np. rozmowa z kimś, Tower of London task)
3.Hamowanie – tłumienie zbędnych reakcji
ROZWÓJ FUNKCJI ZARZĄDCZYCH U DZIECI
W XX. Wieku sądzono, że kora przedczołowa była dostatecznie rozwinięta jedynie w okresie adolescencji.
Dzieci są rozpraszane przez nieodpowiednie (= niezwiązane z planem dziecka) bodźce. Np. 8-miesięczne dziecko zauważa na końcu pokoju zabawkę i zaczyna do niej raczkować. W połowie drogi jego uwagę przyciąga jednak kartka papieru, więc zatrzymuje się przy niej i zajmuje się nią.
WNIOSEK: Funkcje zarządcze nie są jeszcze rozwinięte.
Kiedy funkcje zarządcze są nabyte:
zachowanie staje się mniej przypadkowe
zachowanie jest zorganizowane
występuje strategia w zachowaniu
POMIAR ROZWOJU KONTOLI HAMOWANIA- ogólna zasada pomiarów -> zrobić coś odwrotnie
badanie Stroopa (u starszych dzieci i dorosłych ze względu na zdolności czytania)
The Handgame - „Gra rąk” (składanie ręki w pięść i wskazywanie palcem)
Knock/Tap game
the Opposite Worlds task (powiedzieć „jeden”, gdy widzi się „2”)
the Day/Night Stroop task
INNE POMIARY FUNKCJI ZARZĄDCZYCH
Go/NoGo task (dzieci od 3 lat w górę; naciskanie spacji, gdy na ekranie pojawia sie litera, z wyjątkiem X) - hamowanie
A-not-B task (Piaget) – 8-miesięczne dzieci popełniają często błędy- widzą, że obiekt jest sładziony pod tkaninę B, ale sięgają pod tkaninę A – hamowanie i elastyczność poznawcza
Znaczący wzrost wykonań w wieku 3-6 lat.
Większość 3-latków oblewa testy Day/Night, Handgame Knock/Tap, ale większość 4-latków je zalicza.
Od wieku 6 lat wzrastają wyniki w teście Sortowania Kart z Wisconsin (WCST). Dzieci w wieku ok.10 lat uzyskują wyniki zbliżone do wyników dorosłych.
4 „target cards”, stimulus cards
znalezienie reguły dopasowywania kart
zmiana reguły po 6 poprawnych dopasowaniach
Badania fMRI (Casey) podczas Go/NoGo task-> wzrost umiejętności jest związany ze spadkiem zaangażowania kory przedczołowej.
Badania Diamond (2002)- 8-11-miesięczne dzieci rozwiązywały problem odnajdywania obiektu w otwartym pudełku.
WNIOSKI: 9-10-miesięczne dzieci mają funkcję hamowania i skupiają uwagę na jednej czynności dłużej niż młodsze dzieci
PARADOKS: FUNKCJE ZARZĄDCZE SĄ NAJGORZEJ ROZWINIĘTE U TYCH, KTÓRZY ICH NAJBARDZIEJ POTRZEBUJĄ – U DZIECI
Upośledzenia funkcji zarządczych:
rozpraszanie uwagi
mniejsza zdolność uczenia się
aspołeczność
większa impulsywność
mniejsza zdolność regulowania emocji
większa skłonność do uzależnień
mniejsza asertywność
ADHD (wolniejsza mielinizacja kory przedczołowej, zmniejszenie wydzielania dopaminy)
WNIOSKI:
rozwój funkcji zarządczych to proces, w którym dzieci stają się zdolne do zachowań efektywnych w świecie, który jest nieprzewidywalny
funkcje zarządcze są silnie powiązane z wczesnymi stadiami uczenia się nowych rzeczy
funkcje zarządcze są związane z kontrolowaniem reakcji
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
efemeraja
Dołączył: 01 Cze 2008
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 18:45, 18 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
o tych funkcjach było też na slajdach na ćwiczeniach. funkcja zarządzająca - odnosi się do wyższych f.poznawczych pozwalających człowiekowi na planowanie i realizowanie wyznaczonych celów w planowany sposób; składowe- elastyczność poznawcza, planowanie, pamięć robocza, hamowanie. w sumie to samo co wyżej tylko w skrócie:]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
efemeraja
Dołączył: 01 Cze 2008
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 18:47, 18 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
a o operacji faktycznie było na wykładach - jest to czynność umysłowa zinterioryzowana, zintegrowana i odwracalna (wykład z 13.01)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
waćpanna Dagna Anastazja
Dołączył: 12 Lut 2008
Posty: 130
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 19:19, 18 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
dzięki
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Młoda
Dołączył: 30 Sty 2008
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 20:25, 18 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
a a propos poprawy... czy ktoś wie jak to jest z poprawianiem egzaminu? Tzn. Jeśli toś dobrze napisał test a spierdzielił opisówke to poprawia tylko opisówke czy musi i jedno i drugie?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
syphon3filter
Dołączył: 14 Lut 2008
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Opole
|
Wysłany: Śro 20:54, 18 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Młoda napisał: |
a a propos poprawy... czy ktoś wie jak to jest z poprawianiem egzaminu? Tzn. Jeśli toś dobrze napisał test a spierdzielił opisówke to poprawia tylko opisówke czy musi i jedno i drugie? |
z tego co mi jest znane to pisze się i pierwsze i drugie...ale czy coś się powtarza to już niewiadomo trzeba by było spytać się studentów wyższych lat....
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
martita
Dołączył: 08 Wrz 2008
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 21:15, 18 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
czy ktos moze mnie oswiecic i wytlumaczyc pojecia: animizmu, antropomorfizmu i artficjalizmu? bede wdzieczna
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
b_nka
Dołączył: 29 Wrz 2008
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 21:17, 18 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Tak, pisze się oba testy (otwarte i zamknięte), nawet, jeśli z jednego osiągnęło się 5! Tak mówiła prof. MKT na wykładzie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Czarna Mamba
Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 103
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 21:34, 18 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
martita napisał: |
czy ktos moze mnie oswiecic i wytlumaczyc pojecia: animizmu, antropomorfizmu i artficjalizmu? bede wdzieczna |
Egocentryzm:
a) BEZPOŚRENI: czasowy i przyczynowy
b) POŚREDNI: artyficjalizm, animizm i finalizm
Animizm- uważanie przedmiotów martwych za ożywione
Artyficjalizm - wszystkie rzeczy są produktem ludzkiego wytwarzania
#
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Młoda
Dołączył: 30 Sty 2008
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 22:17, 18 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
beznadziejnie że oba trzeba
Czarna Mamba napisał: |
martita napisał: |
czy ktos moze mnie oswiecic i wytlumaczyc pojecia: animizmu, antropomorfizmu i artficjalizmu? bede wdzieczna |
Egocentryzm:
a) BEZPOŚRENI: czasowy i przyczynowy
b) POŚREDNI: artyficjalizm, animizm i finalizm
Animizm- uważanie przedmiotów martwych za ożywione
Artyficjalizm - wszystkie rzeczy są produktem ludzkiego wytwarzania
# |
Artyficjalizm to nie jest czasem to, że np. kwiatki są po to żeby pachniały?
A antropomorfizm, że człowiek wszystko stworzył np. góry to posadzone przez człowieka kamienie?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
syphon3filter
Dołączył: 14 Lut 2008
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Opole
|
Wysłany: Śro 23:19, 18 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
a ktos wie jakie sa zwyczaje MKT dotyczace poprawki tzn czy zmienia calosc testu i opisowe czy jak ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
maskotka
Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 683
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 23:43, 18 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Młoda napisał: |
beznadziejnie że oba trzeba
Czarna Mamba napisał: |
martita napisał: |
czy ktos moze mnie oswiecic i wytlumaczyc pojecia: animizmu, antropomorfizmu i artficjalizmu? bede wdzieczna |
Egocentryzm:
a) BEZPOŚRENI: czasowy i przyczynowy
b) POŚREDNI: artyficjalizm, animizm i finalizm
Animizm- uważanie przedmiotów martwych za ożywione
Artyficjalizm - wszystkie rzeczy są produktem ludzkiego wytwarzania
# |
Artyficjalizm to nie jest czasem to, że np. kwiatki są po to żeby pachniały?
A antropomorfizm, że człowiek wszystko stworzył np. góry to posadzone przez człowieka kamienie? |
To że kwiatki są po to żeby pachniały to jest finalizm, czyli pogląd, że wszytsko na świecie jest celowe.
Z antropomorfizmem masz rację, bo to przypisywanie ludziom funkcji stwarzania, tak jak napisała Czarna Mamba.
A animizm najczęściej objawia się w przypisywaniu zjawiskom i obiektom świadomości, np. wiatr wie że wieje, a słońce wie że świeci
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
waćpanna Dagna Anastazja
Dołączył: 12 Lut 2008
Posty: 130
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 0:11, 19 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
hm... w wykładzie pisze, że metodę kliniczną Piageta stosuje się do dzieci używających i nieużywających języka, a zaraz potem, że opiera się na rozmowie... Ktoś rozumie, jak można rozmawiać bez używania języka?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Młoda
Dołączył: 30 Sty 2008
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 0:35, 19 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
ej ej a ja pamiętam że na kolokwium były te kwiatki i ja zaznaczyłam finalizm i miałam źle bo to podobno był artyficjalizm:(
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|